Saturday, February 6, 2010

LAWATAN AMAL WANITA PBRS KE HOLY FAMILY RESIDEN
















Papar : Sempena sambutan perayaan Tahun Baru Cina yang hanya tinggal beberapa hari lagi, Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) melalui Pergerakan Wanita Exco dan Biro Kebajikan mengadakan satu lawatan amal disini.
Sebagai parti yang mendukung penuh penghayatan konsep 1Malaysia dan parti yang disokong oleh rakyat berbilang kaum, PBRS menjalankan tanggungjawab sosialnya dengan membuat kunjungan ke Holly Family Resident Papar disini.
Lawatan tersebut diketuai oleh Penasihat Pergerakan Wanita PBRS, Puan Seri Melinda Kurup. Sempena lawatan itu ahli-ahli wanita turut makan bersama dan beramah mesra dengan penghuni warga tua di rumah itu. Turut hadir ialah , Ketua Biro Kebajikan PBRS, Dr.Florentius Banik dan Ketua Wanita PBRS , Rosnie Manain.
Beberapa sumbangan berupa alat mandian, barang makanan,angpau dan buah limau mandarin yang menjadi sinonim kepada perayaan tahun baru Cina turut diberikan kepada penghuni rumah tersebut.
Sister in Charge , Holy Family Resident for Papar Citizen, Sister Clara berkata, terdapat 33 orang penghuni di rumah tersebut yang perbelanjaannya dibiayai oleh pihak gereja dan melalui sumbangan orang ramai.
" Pihak Holy family mengucapkan berbanyak-banyak berterima kasih kepada PBRS kerana memberikan sumbangan berupa barang makanan dan yang lainnya untuk penghuni disini sempena perayaan tahun baru Cina. Sumbangan ini meringankan bebanan pihak kami," kata Sister Clara.
Holy Family Resident terletak di Kampung Purak, Jalan Papar Lama. Turut berada di majlis itu ialah Father Dapoz yang terkenal dengan gambar-gambar kenangan semasa beliau bekerja sebagai seorang paderi di Sabah sejak 1948, dan pernah mengalami pelbagai cabaran sepanjang kerjaya. Kisah beliau terdapat di dalam sebuah buku bertajuk The Last Dinasour.
Beliau kini menetap di Holy Family Residen, yang menjadikanya satu-satunya orang putih yang menetap di rumah tersebut.
Menjelang tahun baru Cina sememangnya turut memberi kesibukan kepada Pergerakan Wanita PBRS dimana Penasihatnya, yang juga isteri kepada Timbalan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Puan Sri Melinda Kurup turut menghadiri majlis perasmian tahun baru cina ( perasmian tarian naga) di Keningau pada sabtu, dan diberi penghormatan mengecat mata singa Panglima

No comments: