Saturday, May 8, 2010

Banjir Besar di Pensiangan












Gambar sumber : Cik Ruhaidah Kadir (Klinik Kesihatan Pensiangan)
En.Seri Lumorog ( Pejabat Daerah Kecil Pagalungan)
Nabawan : Banjir besar di Daerah Kecil Pagalungan menyebabkan 9 buah rumah hanyut termasuk rumah seorang guru di Pekan Pensiangan. Banjir besar itu juga turut menjejaskan kuarters kakitangan Klinik Kesihatan yang dinaiki air, dan memaksa penghuninya naik ke atas bukit demi keselamatan mereka.
Ruhaidah Kadir dari Klinik Kesihatan Pekan Pensiangan berkata, air mulai naik di kuarters kakitangan pada jam 2 pagi pada khamis.
"Dalam keadaan cemas kami mulai paking barang , namun orang kampung berteriak kepada kami agar segera naik ke atas bukit , " kata Ruhaidah.
Menurutnya banjir besar itu adalah yang paling terburuk pernah dialaminya sepanjang bertugas di Pensiangan.
"Orang kampung disini berkata banjir ini adalah yang terbesar dan pernah berlaku pada tahun 1970," kata Ruhaidah.
Seri Lumorog dari Pejabat Daerah Kecil Pagalungan berkata, setakat ini pihak mereka menerima laporan sebanyak 9 buah rumah dihanyutkan banjir dari Mukim Pensiangan, jeti hanyut serta stor-stor minyak yang kebanyakannya berada di tebing sungai.
"Kami belum dapat memastikan jumlah rasmi kemusnahan akibat banjir ini kerana daerah ini terdiri dari dua mukim iaitu Mukim Pagalungan dan Mukim Pensiangan, dimana rumah-rumah atau perkampungan berada di tebing sungai dan kita hanya dapat berhubung dengan menggunakan bot," kata Seri.
Di Pekan Pagalungan juga menyaksikan sebuah jeti berhampiran dengan Pejabat Imigresen hanyut, sementara surau daerah itu hampir ditenggelami air.
"Tiada laporan kehilangan nyawa namun kemusnahan besar dan kerugian berlaku, termasuk kerosakan harta-harta kerajaan," kata Seri.
Sungai Tahol di Pensiangan dan Sungai Loggongon di Pagalungan merupakan jalan utama di Daerah Kecil Pagalungan.
Ketua Anak Negeri Mukim Pensiangan, Zainudin Ampat Tahol, melaporkan sebanyak 9 buah rumah hanyut, kerosakan 5 buah paip graviti dan 7 buah jambatan.
Bagaimanapun, laporan diatas tidak termasuk kampung-kampung yang lain kerana setakat ini hanya sekitar Pekan Pensiangan sahaja. BAnjir tersebut berlaku pada 5.5.2010 pada jam 4.00 pagi.

No comments: