Monday, March 30, 2009

Mahu banyak asrama dibina di pedalaman


Keningau : Persatuan Ibubapa dan Guru (PIBG) harus lebih lantang bersuara dan memberi idea-idea baru demi kebaikan perkembangan pencapaian pelajar dan sekolah. Peranan dan tanggungjawab PIBG akan lebih mantap jika kesemua pihak saling memberi kerjasama.

Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, Datuk Ellron Angin berkata, PIBG tidak dapat lari dari tanggungjawab itu, dan setiap usaha yang mereka lakukan haruslah dengan tindakan yang komited dan bersungguh-sungguh.

Ellron berkata demikian ketika merasmikan Mesyuarat Agung PIBG SMK Apin Apin. Turut hadir sama Ketua Pegawai Perhubungan Parlimen Pensiangan, Vincent Lee dan Pemimpin Kemajuan Rakyat Sook, Charles Ikang.

Kata Ellron , usaha bersepadu harus dilakukan oleh ahli PIBG agar masalah ponteng kelas atau ponteng sekolah dapat diatasi.

Ellron juga mengingatkan ibubapa agar sentiasa menitik berat akan pencapaian akademik dan kokurikulum anak mereka, tanpa menyerahkan sepenuh tanggungjawab di tangan guru.

“ Terdapat juga ibubapa yang percaya bulat-bulat kepada anak mereka tanpa mengetahui anak mereka ponteng kelas dan berada diluar , yang kita sendiri tidak tahu apa kegiatan yang mereka lakukan,” kata Ellron.

Oleh itu kata Ellron tidak salah bagi ibubapa untuk mendapatkan maklumat mengenai anak mereka dengan datang ke sekolah dan bertemu dengan guru.

Sempena mesyuarat agung PIBG itu juga Ellron yang juga Adun Sook berkata, ahli PIBG harus memberi idea – idea yang baru serta bersuara demi kebaikan pelajar dan sekolah itu.

Caption ( apin ) Ellron menerima kertas kerja memorandum untuk pembinaan asrama SMK Apin Apin oleh Justin , diperhatikan Mail ( kanan).

No comments: