Monday, March 30, 2009

Warga Emas syukur dapat rumah




Antongos
Nabawan : Sepasang suami isteri warga emas tidak dapat mengungkapkan perasaan terima kasih dan gembira mereka atas pemberian sebuah rumah dibawah Skim Bantuan Rumah Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) disini.

Antongos Bungkakan, 64, dari kampong Fontas disini berkata, beliau telah mendiami rumahnya sejak sebulan yang lalu bersama dengan isteri. Beliau yang menghadapi masalah pendengaran itu berkata, dia tidak tahu apa yang hendak diperkatakan lagi selain perkataan terima kasih kepada kerajaan yang telah membina rumah untuknya sekeluarga.

“ Kami selesa berada di rumah ini dan rumah saya juga cantik, ada dua buah bilik , lengkap dengan dapur,” kata Antongos yang ditemui di sini.

Bersyukur dengan pemberian ikhlas kerajaan Barisan Nasional (BN) itu , Antongos juga berkata , sehingga kini rumah beliau masih bergelap kerana tidak mendapat bekalan elektrik kerana meter belum dipasang.

Sebagai penduduk yang tergolong sebagai miskin tegar , Antongos mengakui tidak dapat membayar kos pemasangan meter ke rumahnya, kerana anak-anak beliau juga tidak berkemampuan untuk membantunya. Rumah itu telah dilengkapkan dengan pendawaian elektrik.

“Saya mahu juga menikmati sinaran cahaya elektrik di rumah ini, dan mengharapkan bantuan atau pertolongan agar meter dapat dipasang di rumah ini,” kata Antongos.

Ketika ditanya adakah beliau akan mampu membayar bil jika meter dipasang di rumahnya, Antongos berkata, beliau akan menjimatkan penggunaan elektrik dan berusaha agar bekalan itu tidak akan dipotong.
Pada tahun 2008 , Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) telah meluluskan 100 unit rumah dibawah Skim Bantuan Rumah untuk kawasan Pensiangan yang melibatkan Daerah Kecil Sook dan Daerah Nabawan

No comments: