Monday, December 7, 2009

25 tahun baru dapat Surat beranak


Nabawan : " Hari ini saya merasa amat gembira sekali kerana akhirnya saya mendapat surat lahir yang membolehkan saya memohon kad pengenalan," kata Robert Suun, 26 tahun. Beliau adalah diantara 28 pemohon surat beranak sempena program pendaftaran bergerak kad pengenalan dan surat beranak anjuran Jabatan Pendaftaran Negara (Unit Bergerak) dengan kerjasama Pejabat Perhubungan Parlimen 182 Pensiangan di Kg.Saliliran, Mukim Pensiangan, Daerah Kecil Pagalungan.


Dengan ditemani ibubapa serta adik beradik lain, Robert mengambil masa selama dua hari untuk ke Kg.Saliliran dengan menaiki bot kemudiannya berjalan kaki sejauh 10kilometer ( 6 batu) selama 5 jam. Mereka juga menempah bot dengan kos pengangkutan hampir RM1000 bagi dua perjalanan dari Pengkalan Kg Salong ke Pekan Pensiangan dan Ke Kg.Sinapar.


Robert yang dilahirkan di Kampung Kabu, Pensiangan meninggalkan perkampungan itu kerana mahu mencari kehidupan yang lebih baik. Bersekolah setakat di darjah 1 di SK Saliliran kerana tidak memiliki surat beranak untuk membolehkannya untuk meneruskan persekolahan.


"Saya telah berurusan sebanyak 4 kali untuk mendapatkan surat beranak tetapi tidak pernah selesai, sehinggalah hari ini saya berjaya mengurusnya dengan baik kerana adanya kehadiran ketua kampung dan kehadiran keluarga , kata Robert, yang menanam azam untuk mencari pekerjaan bagi menggantikan kos perjalanan yang ditanggung oleh keluarganya dalam membuat pengurusan tersebut.


Katanya, beliau merasa amat kecewa kerana sukar mendapat pekerjaan akibat tidak ada dokumen pengenalan diri. " Hendak keluar berjalan di pekan pun was was kerana bimbang di tangkap pihak berkuasa kerana tidak miliki dokumen diri, saya merasa sangat gembira hari ini," kata Robert.


Beliau juga tidak mahu menyalahkan bapanya kerana masalah dokumen pengenalan dirinya itu memandangkan ayahnya seorang buta huruf.

No comments: