Thursday, June 10, 2010

PKR Sook nafi dakwaan Jabatan Hutan musnahan tanaman

Keningau : Pemimpin Kemajuan Rakyat N.37 Sook, Charles Ikang menafikan sekeras-kerasnya dakwaan mengenai terdapat tanaman dimusnahkan di kawasan Batu 16, Sook yang terletak dalam Hutan Mandalom disini. Sebaliknya tanah di kawasan itu telah dikeluarkan dari status hutan simpan yang diluluskan dalam Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) melalui usaha Wakil Rakyat di kawasan itu.

Katanya beliau sendiri menghubungi Pegawai Perhutanan Daerah Keningau mengenai dakwaan tersebut bagi mendapatkan penjelasan.

“Jabatan Hutan menafikan mereka melakukan tindakan seumpama itu , tidak ada pemusnahan tanaman atau merosakkan tanaman sepanjang tahun ini dilakukan di Batu 16 seperti yang didakwa,” kata Charles. Tindakan seumpama itu adalah tidak masuk akal sama sekali kerana tanah di kawasan itu telah dikeluarkan dari tanah Hutan Simpan ujarnya.

Kita kesal dengan dakwaan pihak tertentu yang mengatakan terdapat tanaman padi diracun dan pokok getah ditolak oleh jentera oleh Jabatan Hutan.

"Wakil Rakyat telah berusaha untuk mengeluarkan tanah itu untuk kegunaan rakyat," ujar Charles. Namun katanya, di kawasan Sook masih terdapat perkampungan yang berstatus Hutan Simpan, namun mereka memahami peraturan dan dasar-dasar kerajaan.

Mengenai status Hutan Mandalom , Charles berkata berpandukan ketetapan dan ingatan yang diberikan oleh Datuk Ellron kepada penduduk di sekitarnya, hanya penduduk asal yang diberi keutamaan untuk memohon tanah , dan memberi amaran tidak melibatkan orang luar dalam permohonan tanah bagi menggelak masalah yang timbul di masa yang akan datang.

“Pengeluaran tanah itu adalah bukti komitmen kerajaan untuk membela nasib rakyat, kita bersyukur kerana kerajaan telah mengeluarkan sebahagian tanah itu untuk digunakan,” kata Charles.

Charles yang juga Setiausaha Pergerakan Pemuda Exco Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) berkata, kerajaan mempunyai perancangan sendiri untuk membangun tanah itu.

Kerajaan Negeri Sabah telah meluluskan mengeluarkan sebahagian tanah dalam Hutan Simpan Mandalom dan Sook Plain untuk kegunaan rakyat di kawasan Sook.

No comments: