Tuesday, February 17, 2009

Ops Klien Projek CARI bermula di Pensiangan

















Gambar- gambar sekitar pendaftaran Ops Klien Projek Cari oleh Jabata Kebajikan dan Biro Kebajikan Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS)
Keningau : Seramai 478 orang telah berjaya didaftarkan dalam Ops Klien Projek Cari Jabatan Kebajikan Bahagian Keningau dengan kerjasama bersepadu antara Biro Kebajikan Parti Berstau rakyat Sabah (PBRS) dan Pejabat Perhubungan Parlimen Pensiangan untuk tiga mukim dalam kawasan Sook disini.

Penolong Pengarah Bahagian, Ali Hassan Kahar berkata, jumlah tersebut melibatkan tiga mukim dalam kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Sook di Mukim Sebrang, Mukim Ansip dan Mukim Dalit.
Menurutnya secara keseluruhanya beliau menjangkakan lebih kurang 2000 orang akan didaftarkan melalui projek Cari tersebut di kawasan pedalaman yang begitu mencabar kerana kampung-kampung yang berjauhan dan menghadapi perhubungan.

Katanya operasi pendaftaran Projek Cari itu akan terus diteruskan sehingga ke Nabawan pada minggu hadapan, melibatkan 36 kakitangan Pejabat Kebajikan. Sempena program itu juga pihak Jabatan Kebajikan turut membawa bersama mesin fotostat, alat pengimbas serta kamera untuk mengambil gambar klien yang datang.

Ali yang ditemui di Balai Raya Kg Dalit dalam gerakan pendaftaran itu berkata, ramai yang datang mendaftar terdiri dari golongan tua dimana skim Bantuan Orang Tua untuk golongan itu tersedia.

“Kita juga mengesan golongan cacat yang memerlukan bantuan melalui pendaftaran ini , sama ada kita naik sendiri ke rumah mereka atau yang tampil ke pusat-pusat pendaftaran,” kata Ali. Sebelum ini kata Ali beliau menjangkakan kemungkinan kesukaran di Parlimen Pensiangan kerana kedudukan kawasan itu, namun beliau amat berterima kasih kerana mendapat kerjasama dengan Biro Kebajikan PBRS dan Pejabat Perhubungan Parlimen Pensiangan.

“ Gerakan pendaftaran ini akan berterusan sehingga Ops Siri 2/2009 April ini” kata Ali.

Menurut beliau Jabatan Kebajikan juga masih menerima borang-borang Projek Cari dan ianya harus diserahkan oleh Pengerusi JKKK di kampung masing-masing.

“ Kepada yang belum mengisi borang ini mereka masih berpeluang dan ianya ada kesinambungan,’ katanya. Bagi mereka yang telah selesai mendaftarkan diri kata Ali, mereka akan melalui 3 tapisan dan jangkaan untuk keputusan kelulusan program itu ialah selama 30 hari.

Gerakan pendaftaran Projek Cari akan diteruskan di daerah Nabawan pada 23-26 Februari bermula di Mukim Sepulut. Gerakan yang sama turut diadakan di Tambunan, Tenom dan Sook.

No comments: