Monday, October 26, 2009

Adun Sook berang rumah dibuat 'cincai'

Ellron dan Charles di rumah En. Amon Layau yang diperbuat daripada papan lapis.

Ellron berbual dengan Pn.Mondodoi Angga, Kg.Mempisas
Rumah berdinding dan berlantaikan papan lapis di Kg.Mempisas, Sook

KENINGAU : Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, Datuk Ellron melahirkan rasa kesal dan dukacitanya kerana dua buah rumah bagi Projek Bantuan Rumah (PBR) di kawasan beliau dibina dengan menggunakan plywood. Beliau yang melakukan pemantauan hasil aduan orang ramai melalui Pejabat Unit Kemajuan Rakyat N.37 Sook, mahu tindakan tegas dilakukan agar perkara seumpama itu tidak berlaku di masa yang akan datang.

Ellron yang juga merupakan Wakil Rakyat Sook berkata, dua penerima PBR di Mukim Lanas iaitu Puan Mondodoi Angga di Kg.Mempisas dan Encik Amon Layau di Kg.Kilo, adalah golongan yang memerlukan rumah namun apa yang mendukacitakan rumah yang dibina untuk kedua mereka tidak mengikut spek kerja malahan telah lari dari konsep sebenar PBR.

Menurut Ellron , kawasan N.37 Sook menerima sebanyak 51 buah rumah PBR untuk dilaksana pada tahun 2009. Namun kesemua projek itu berjalan dengan lancar dan sebahagiannya telah didiami oleh penerimanya.

“ Saya amat kesal dengan apa yang berlaku ini , dan saya ingin beri jaminan disini bahawa masalah ini akan dibawa ke mesyuarat tindakan daerah untuk tindakan seterusnya,” kata Ellron.

Menurut sumber projek PBR itu dilaksana pada tahun 2008. Seorang penerima PBR itu berkata, kontraktor itu memberitahu mereka mendapat PBR dan membantu membina rumah itu.

Menurut Ellron , kerajaan mahu keutamaan rakyat diutamakan , dan golongan sasar mendapat manfaat dari projek yang diusahakan oleh kerajaan.

Namun katanya, sikap kontraktor yang membuat kerja sambil lewa itu harus diambil tindakan dan disenaraihitamkan dari melaksana projek kerajaaan seumpamanya terutama di kawasan Sook.Sebagai rujukan peruntukan seunit rumah PBR ialah RM40 ribu di Daerah Kecil Sook. Terdapat dua pilihan untuk projek rumah itu iaitu rumah kayu dan konkrit.


No comments: