Friday, May 8, 2009

Golongan daif tidak dipinggirkan BN




Keningau : Pelbagai usaha dan tindakan diambil oleh kerajaan untuk membantu golongan miskin menikmati kehidupan yang lebih baik. Hasrat murni kerajaan Barisan Nasional (BN) ini adalah salah satu tanggungjawab yang mereka pikul untuk membantu mereka yang daif terutamanya dari kawasan luar Bandar.

Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, Datuk Ellron Angin berkata, kerajaan tidak sama sekali mengabaikan tanggungjawab untuk membantu mereka yang daif, kerana itulah pelbagai program bantuan diberikan kepada yang layak.

Ellron berkata demikian ketika menyertai gotong royong membina rumah Moilin Gonsunal, seorang ibu tunggal yang mendiami sebuah pondok diperbuat dari bambu yang hampir rebah dan uzur di Kg Simbuan disini baru-baru ini.

Penderitaan dan kesusahan petani tiga orang anak itu mendapat perhatian Ellron ketika melawat ke kampung itu sebelum ini, dengan melawat sendiri Moilin yang tinggal di sebuah pondok yang daif.

Wakil Rakyat Sook itu berkata, perhatian kerajaan di Sook untuk membantu rakyat tidak pernah dilengah-lengahkan kerana apa yang paling penting ialah keselesaan rakyat luar Bandar diutamakan sepertii mana cogankata kerajaan negeri dan Persekutuan.

Kata Ellron seperti kes Moilin Gonsunal layak menerima bantuan dari pihak kerajaan , dan pihak beliau juga sering memantau dan memastikan golongan yang senasib dengan petani itu turut mendapat pembelaan. Antaranya kata Ellron ialah pemberian bantuan rumah untuk rakyat miskin.

Ellron yang juga Timbalan Presiden Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) , rumah itu dibina secara gotong royong oleh Pergerakan Pemuda PBRS Sook dan penduduk di kampung Simbuan. Dimana peralatan seperti kayu dan papan adalah disalurkan melalui peruntukan wakil rakyat. Rumah itu kini telah didiami oleh Moilin anak beranak.

“Kita amat berterima kasih kepada kerajaan kerana memberikan bantuan seumpama ini, semoga bantuan ini akan memberi semangat kepada penerima untuk menikmati kehidupannya dengan lebih baik,” kata Ellron. Turut hadir bersama ialah Pemimpin Kemajuan Rakyat Sook, Charles Ikang yang juga Setiausaha Pemuda PBRS Pusat dan Ketua Pergerakan Pemuda Sook, Kahirin Bador.

No comments: