Friday, May 15, 2009

PEJABAT DAERAH DISARAN GUNA KPI




Keningau : Timbalan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Tan Sri Joseph Kurup mahu kaedah Petunjuk Prestasi Utama (KPI) turut dilaksana dan diamalkan di pejabat-pejabat daerah dan Daerah Kecil di negeri ini bagi mengukur prestasi perkhidmatan mereka.
Kurup yang juga Ahli Parlimen Pensiangan berkata demikian ketika menghadiri Mesyuarat Pembangunan Dearah Kecil Sook disini.
Katanya, KPI boleh membantu mencari jalan penyelesaian dan menambahbaikkan system penyampaian yang diamalkan pejabat kerajaan kepada kaedah yang lebih baik.
“ Banyak halangan dan cabaran yang harus dihadapi oleh pejabat daerah khususnya yang berstatus Daerah Kecil dalam melaksanakan perkhidmatan mereka, oleh itu KPI dapat membantu menyelesaikan masalah – masalah tersebut,” kata Kurup.
Kurup berkata beliau memahami keupayaan Pejabat Daerah Kecil dalam melaksanakan peranan mereka. Namun katanya beliau yakin pelaksanaan KPI dalam jabatan kerajaan negeri mampu memberi perkhidmatan yang lebih baik kepada pelanggan dan rakyat khususnya.
“ Saya syorkan kaedah KPI ini diamalkan di pejabat Daerah dan pejabat Daerah Kecil kerana ia memberi kesan kepada peruntukan kerajaan,” kata Kurup.
Katanya melalui KPI, jabatan akan mengenal pasti masalah dan menyelesaikan masalah tersebut.
Di mesyuarat itu , Penolong Pegawai Daerah Kecil Sook, Peter Beaty memberitahu sebanyak RM8 juta telah disalurkan oleh Kerajaan Negeri dan Persekutuan bagi kawasan Sook. Peruntukan itu ternasuklah dari Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Pejabat Pembangunan Sabah, Kementerian Pembangunan Luar Bandar Sabah dan Jabatan Ketua Menteri.
Dalam pada itu Peter, Kurup dan Wakil Rakyat Sook, Datuk Ellron Angin yang juga merupakan Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar turut mengadakan lawatan di sekitar tapak tamu mingguan Pekan Sook.
Kurup mahu satu kajian dibuat mengenai keengganan penjual mingguan menggunakan bangunan yang disediakan oleh Majlis Daerah Keningau di Pekan Sook.




disediakan oleh Rozie Jumat


No comments: