Monday, March 8, 2010

ADUN SOOK sertai gotong royong bersama rakyat
















Keningau : Para petani di pedalaman kita sudah mulai mengetam padi , dan dijangka mereka akan habis menuai perayaan Pesta Kaamatan di daerah ini yang dipilih sebagai tempat pelancaran Pesta Kaamatan peringkat Negeri pada 1 Mei ini. Sebagai tanda permulaan gotong royong itu, satu acara gotong royong sebagai simbolik menjelang perayaan besar KDM ini dilancarkan di Kg.Linsudan bagi peringkat Zon Sebrang meliputi Mukim Trans Pegalan dan Mukim Ansip dalam kawasan DUN N.37 Sook.
Naib Presiden KDCA, Rayner F.Udong berkata, intipati sebenar perayaan pesta kaamatan adalah padi, dimana golongan petani dari kalangan masyarakat Kadazandusun dan Murut menghormati padi, yang kemudiannya dikenali sebagai pesta kaamatan pada hari ini. Sehubungan dengan itu katanya, sebaik sahaja mengetam padi atau mengomot biasanya diakhiri dengan satu majlis, yang dinamakan sebagai Pesta Kaamatan pada hari ini.
Beliau yang merupakan Pengerusi Penganjur gotong royong mengetam padi bersama pemimpin dan masyarakat sempena Perayaan Pesta Kaamatan Peringkat Zon Sebrang berkata, perpaduan jelas terlihat dan terbukti dengan penyertaan suku kaum KDM seperti Dusun dan Murut sama –sama bergotong royong mengetam padi di Kg.Linsudan yang turut disertai oleh Wakil Rakyat Sook, Datuk Ellron Angin , Ketua Anak Negeri dan Wakil-Wakil Ketua Anak Negeri, dari dua mukim yang sama-sama meraikan pesta kaamatan peringat zon sebrang pada 24hb April ini di Dewan Serbaguna Tan Sri Joseph Kurup, Kg.Linsudan, Keningau.
Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucapan terima kasih diatas penyertaan para pemimpin masyarakat yang menyertai gotong royong tersebut yang melibatkan para pemimpin dari Mukim Sebrang dan Mukim Ansip.
“Perpaduan yang erat antara pemimpin dengan masyakat Dusun dan Murut amat kuat di kawasan ini. Jelas terbayang kesamaan kita dan kerjasama sesama kita,’kata Rayner.
Katanya tidak hairan mengapa Sabah melangkah lebih awal dalam konsep 1Malaysia kerana suku-suku kaumnya juga sentiasa bersatu padu dan saling berkerjasama.
Terdahulu sebelum memulakan gotong rotong , Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, Datuk Ellron Angin dibawa melawat sekitar Pusat Rekreasi Justinus Baharum Kg.Linsudan yang memiliki beberapa petak kolam ikan air tawar dan tempat santai yang boleh dijadikan salah satu pusat daya tarikan rekreasi di daerah ini. Turut sama Penolong Daerah Kecil Sook, Jasli Tindi dan Ahli Pergerakan Wanita PBRS N.37 Sook.

No comments: