Monday, December 6, 2010

PBRS komited basmi kemiskinan di P182 Pensiangan

Presiden PBRS mengharungi apa juga cabaran semata-mata untuk menemui rakyat
memantau masalah dan menyelesaikan masalah rakyat adalah tumpuan Joseph Kurup

agihan bibit getah salah satu cara pembasmian kemiskinan di kalangan rakyat


Kurup bangga dengan pencapaian penternak kambing di sepulut yang turut dibiayai menggunakan peruntukan parlimen



oleh Rozie Jumat (Utusan Borneo, 6h Disember 2010)
Nabawan: Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) terus memainkan peranannya dalam memperjuangkan nasib rakyat di kawasan luar Bandar. Presiden PBRS, Tan Sri Joseph Kurup, seorang pemimpin yang bertanggungjawab yang sentiasa berusaha memaju dan membangunkan penduduk dan kawasan yang diwakilinya Parlimen Pensiangan. Kerja keras PBRS ini dapat dilihat dengan aktiviti turun padang yang dilakukan oleh Joseph Kurup, yang juga Ahli Parlimen Pensiangan.
Sempena Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Kg.Solog, Mukim Pemuntarian, Joseph Kurup berkata bahawa usaha kerajaan komited untuk membasmi kemiskinan di kawasan itu. Antara lain yang bakal dilaksana ialah Projek Mesej di Sumatalun, Mesej Labang dan Fast Track di mana projek itu akan menyediakan peluang pekerjaan serta perumahan kepada rakyat yang terdiri dari golongan miskin.
“Usaha memajukan kawasan ini terdapat dalam Pelan Tindakan Pembangunan (Blue Print) yang telah kami rangka sejajar dengan RM10,” kata Joseph Kurup yang juga Timbalan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar.
Katanya rakyat di kawasan Pensiangan telah melihat kesungguhan kerajaan Barisan Nasional (BN) untuk memastikan kawasan itu tidak ketinggalan dalam pembangunan.
“Namun kes mahkamah melibatkan petisen pilihanraya telah melambatkan pembangunan di kawasan ini , sehinggalah mahkamah memutuskan kemenangan BN disini maka pembangunan dan perancangan dapat dilaksana,” kata Joseph Kurup.
Hubungan baik Joseph Kurup dengan pemimpin persekutuan juga telah berjaya membawa menteri dan timbalan menteri ke kawasan itu untuk melihat sendiri masalah rakyat. Antaranya Kementerian Perdagangan Dalan Negeri , Koperasi dan Pengguna , Datuk Shahrir Samad (mantan menteri KPDNKK), Menteri Kerja Raya, Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Timbalan Menteri Pelajaran. Hasilnya, Penduduk di kawasan Daerah Kecil pagalungan telah menerima bantuan subsidi minyak dan barang-barang terkawal, jalan raya Pagalungan menerima peruntukan RM2 juta untuk pembaikan, dan pembinaan sebuah sekolah menengah dan asrama di Pekan Pensiangan.
Atas usaha Joseph Kurup dan PBRS yang menemui Perdana Menteri , sebuah Klinik Kesihatan Jenis 4 bernilai RM23 juta kini sedang dibina dan dijangka siap pada Februari 2011. Bahkan loji air dari Kg. Mosopoh bakal menyelesaikan masalah bekalan air sehingga ke Pekan Nabawan menjelang tahun 2012. Projek itu bernilai RM24 juta. Sementara itu pembaikan rumah-rumah panjang di Nabawan sehingga setakat ini telah membelanjakan RM2 juta.
Usaha-usaha memaju dan membangunkan kawasan ini tidak akan tercapai tanpa sokongan rakyat kepada Barisan Nasional (BN) secara berterusan. Wakil Rakyat Sook dan Wakil Rakyat Nabawan bersama dengan Ahli Parlimen Pensiangan sentiasa memikirkan dan merancang untuk memastikan rakyat di kawasan ini menikmati kesejahteraan dan menaikkan taraf hidup mereka dibawah kempimpinan BN.
Peruntukan tambahan kepada DUN juga akan merancakkan lagi pembangunan di kawasan ini.
“Saya telah melihat kebaikan BN dan saya akan terus menyokong BN,” kata, Sikin seorang ahli parti pembangkang yang bertindak membawa 28 orang ahli PKR di Kg.Tompusison menyertai BN baru-baru ini.
Namun , tidak dinafikan masih banyak lagi kerja-kerja yang harus dilaksana dan diambil perhatian oleh wakil-wakil rakyat di kawasan ini, terutamanya mengenai dengan masalah tanah dan jalan raya. Namun seperti yang dirancang, pembaikan serta penaikan taraf jalanraya telah dicadangkan dalam RMK10 begitu juga dengan bekalan air dan bekalan elektrik . Dengan kebaikan dan perhatian kerajaan ini, akan memakmurkan rakyat dan meningkatkan taraf ekonomi rakyat di kawasan Pensiangan. Projek - projek jalan raya di kawasan ini sebenarnya banyak yang telah diperbaiki, namun tidak dinafikan masih ada yang memerlukan perhatian. Ianya memerlukan kesabaran semua pihak.

No comments: