Friday, December 31, 2010

Pensiangan telah bersedia hadapi RMK10

bersama dengan penghuni rumah panjang kg.Silungai


Rumah panjang kg.Silungai yang diperbaiki


YB Tan Sri Joseph Kurup disambut penduduk


oleh Rozie Jumat
Nabawan : Kawasan Parlimen 182 Pensiangan kini telah bersedia menghadapi Rancangan Malaysia Ke Sepuluh (RMK10) bagi pusingan pertama tahun hadapan. Dimana Pelan Tindakan Pembangunan (blueprint) telah disediakan bagi memenuhi keperluan pembangunan di kawasan itu secara berperingkat.
Ahli Parlimen Pensiangan, Tan Sri Joseph Kurup berkata, banyak cabaran dihadapi di Parlimen Pensiangan sepanjang tahun ini , dan yang paling mencabar ialah kejadian banjir besar yang melanda Mukim Pensiangan dan Mukim Pagalungan yang sebelum ini tidak pernah berlaku.
“Kita bersyukur kepada Tuhan yang maha kuasa kerana tidak ada nyawa terkorban, namun kita akui banyak kerosakan yang berlaku dan kehilangan harta benda,” kata Joseph kurup ketika merasmikan Majlis Pahinalusan Pahun Mawar Kg.Silungai ( Pembaikan Rumah Panjang Kg.Silungai) disini. Kurup yang juga Timbalan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar turut menghantar bantuan kepada penduduk yang terjejas menggunakan helikopter , disebabkan keadaan sungai yang berubah selepas bah dan menjimatkan masa.
Kurup berkata, selaku ahli parlimen di kawasan itu beliau sendiri melihat keperluan rakyat dan menyalurkan kemudahan serta pembangunan yang diperlukan.
“Di hadapan kita , iaitu tahun 2011 juga adalah tahun yang penuh dengan cabaran. Saya yakin berkat kerjasama antara kita semua, kita tidak akan ketinggalan,’ ujar Kurup.
Sementara itu Pengerusi Penganjur, Pendeta Bing Bakampil berkata, rakyat di kawasan itu terhutang budi kepada kerajaan Barisan Nasional (BN) dengan membuktikan komitmen mereka kepada rakyat.
“Salah satu contoh ialah pembaikan rumah panjang yang telah lama kita nanti nantikan dan kini kita sendiri melihatnya,”ujar Bing.
Oleh itu kata Bing, penduduk di kampung itu pasti akan membayar hutang budi itu pada pilihan raya yang akan datang.

"Kerajaan telah membuktikan komitmen dengan memberi projek serta kemudahan kepada rakyat oleh itu tidak ada sebab kenapa rakyat disini menolak BN apabila tiba masanya," kata Bing.

No comments: