Wednesday, January 13, 2010

Bantu Pelajar tercicir : Ellron

YB Datuk Ellron membantu adik Suzana memilih saiz kasutnya.
Turut kelihatan Garius (kiri) PJKKK Kg.Ambual.
Wanita PBRS Liawan selaku 'ibu' kepada adik Suzana dalam membeli barangan
keperluan hariannya yang bakal bergelar pelajar sekolah menengah.

Wakil Rakyat mahu adik Suzana (kanan) diberi peluang untuk menyambung
persekolahannya selepas tercicir dari senarai ke sekolah menengah.
Terima kasih YB Datuk kerana membantu meringankan bebanan keluarga ini.


Rozie Jumat

Keningau : Timbalan Presiden Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) , Datuk Ellron Angin mahu semua pihak bersatu dan saling bekerjasama memerangi masalah keciciran pelajar kerana ia menghalang masa depan generasi akan datang.
Ellron yang juga Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar berkata, meskipun masalah tersebut masalah terpencil , namun hakikatnya jika perkara itu tidak diatasi sudah tentu memberi impak di masa akan datang.
Beliau yang juga Wakil Rakyat Sook berkata demikian ketika membeli barangan keperluan sekolah seorang pelajar yang tercicir dari memasuki sekolah menengah disini. Dimana usaha wakil rakyat itu juga adalah bertujuan untuk membantu pelajar, Suzana Rabun , 13 dari Kg.Ambual untuk meneruskan persekolahannya.
Dalam pada itu Ellron juga meminta agar pihak Jabatan Pendidikan memberi bantuan yang selayaknya untuk pelajar miskin yang tercicir ,diberi keutamaan untuk memasuki asrama agar mereka tidak tersisih dan ketinggalan dalam pembelajaran.

Beliau juga berterima kasih diatas keprihatinan Pengerusi Jawatan Kuasa Keselamatan Kampung, Kg.Ambual, Garius Paukin yang membawa masalah (pelajar tercicir) itu kepadanya dan seterusnya mencari penyelesaian agar pelajar tersebut dapat menyambung persekolahan menengah .

“ Masalah pelajar tercicir dari persekolahan disebabkan oleh faktor kemiskinan. Kerajaan sentiasa berusaha membantu rakyat untuk mengatasi masalah kemiskinan. Pendidikan adalah elemen terpenting mengatasi masalah kemiskinan ,” kata Ellron. Turut menyertai beliau ialah Pemimpin Kemajuan Rakyat Sook, Charles Ikang dan turut dibantu oleh Pergerakan Wanita PBRS N.34 Liawan yang diketuai oleh Carol Udang.

Sementara itu , Rabun Ghani, 47 , bapa tunggal kepada 8 orang anak mengucapkan rasa terima kasih yang tidak terhingga atas keprihatinan wakil rakyat itu membeli keperluan persekolahan anaknya.

“ Anak saya (Suzana) rajin ke sekolah (rendah) dan cemerlang serta aktif terutamanya dalam lapangan kesukanan. Saya memang rasa hiba apabila mendapati namanya tidak tersenarai untuk memasuki persekolahan menengah, namun pada hari ini saya melihat masa depan anak saya cerah kerana adanya campurtangan wakil rakyat yang memberi jaminan anak saya akan bersekolah,” kata Rabun.

PJKKK Kg Ambual, yang juga seorang aktivis sosial, Garius Paukin meminta agar masalah keciciran seumpama itu dapat ditangani dengan bijak oleh pihak yang berkenan di masa yang akan datang.

No comments: