Monday, January 4, 2010

PBRS TERUS GAH DI PERSADA POLITIK NEGARA

Perisai 1Malaysia dari PBRS untuk YAB Perdana Menteri
Zainon Khan , Pengerusi Penganjur Persidangan Wanita sampaikan cenderakenangan
kepada Cyrill Yansalang, Pengerusi Tetap.


Barisan Exco Wanita PBRS

Perwakilan dari Lahad Datu



Presiden ketika merasmikan Mesyuarat Tahunan Perwakilan Pergerakan Wanita dan Pemuda




Antara hadirin di majlis perasmian penutupan mesyuarat perwakilan PBRS kali ke - 14 disempurnakan oleh YAB Datuk Najib Tun Razak, Perdana Menteri Malaysia


oleh Rozie Jumat

Kota Kinabalu : Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) terus gah meniti zaman dan meneruskan perjuangannya. Dengan usianya yang telah menginjak 15 tahun , PBRS salah satu parti komponen Barisan Nasional (BN) di Sabah telah memainkan peranan penting dalam menjamin kestabilan politik Sabah sejak tahun 1994. Ini berikutan kejatuhan kerajaan yang diterajui oleh Parti Bersatu Sabah (PBS) ketika itu masih pembangkang dan hubungan tegang Sabah-Persekutuan.


PBRS telah ditubuhkan oleh sekumpulan pemimpin PBS yang tidak berpuas hati dengan tindakan parti (PBS) itu meninggalkan BN. PBRS telah memainkan peranan pentingnya dalam menyatu padukan masyarakat Bumiputera khususnya Kadazan Dusun dan Murut di negeri ini. Walaupun diberi peluang untuk bertanding atas tiket BN dalam pilihanraya , PBRS kalah kepada pembangkang kerana isu-isu bersifat tempatan dan perasaan benci yang menebal terhadap kerajaan Persekutuan. Bagaimanapun Presiden PBRS, Tan Sri Joseph Kurup telah berjaya mengurangkan sokongan terhadap calon PBS, Datuk Seri Panglima Joseph Pairin Kitingan dalam satu pilihanraya parlimen di Keningau.

Dalam usia 15 tahun ini PBRS telah meniti pelbagai liku-liku yang penuh dengan cabaran dalam perjuangannya. Pemimpin datang dan pergi begitulah yang berlaku kepada PBRS. Dugaan juga tidak lari dari PBRS dimana berlakunya perebutan kuasa yang menyebabkan parti ini terbahagi kepada dua kumpulan , dan kemudiannya membawa haluan masing-masing.


Namun pada hari ini , PBRS adalah sebuah parti yang matang dalam perjuangannya. Jumlah ahlinya semakin bertambah kerana keyakinan rakyat terhadap PBRS yang setia, tabah dan ikhlas dalam perjuangannya meskipun dianggap sebagai sebuah parti kecil.

Timbalan Presiden PBRS , Datuk Ellron Angin berkata, dari pandangan orang mungkin PBRS kecil tetapi jika parti itu diberikan peluang untuk bertanding atau ditambah kerusi , parti itu tetap akan menang dan mampu memberikan perkhidmatan yang sama rata kepada rakyat.


Sempena Mesyuarat Perwakilan Tahunan PBRS kali Ke-14 yang menutup tirai pada tahun 2009, hampir ke semua perwakilan mahu PBRS diberikan penambahan kerusi dalam cadangan persempadanan baru itu. PBRS mempunyai 23 bahagian di seluruh negeri, dan diberi kuota di DUN N.37 Sook dan P.182 Pensiangan. Pergerakan Pemuda dan Pergerakan Wanita turut menyuarakan agar pucuk pimpinan parti mengemukakan permintaan penambahan kerusi bagi PBRS.

Dalam ucapan perasmian sempena mengalu-alukan Perdana Menteri yang juga Pengerusi Barisan Nasional Malaysia, YAB Datuk Seri Najib Tun Razak, Presiden PBRS, Tan Sri Joseph Kurup berkata, "PBRS sentiasa bersatupadu , sentiasa kukuh , sama ada dalam susah atau senang, Kami bukanlah kawan yang bermusim, kami telah terji dan terbukti berulang kali," ujar Kurup.

Menurut Kurup, PBRS juga mengambil langkah-langkah untuk memperkasakan parti supaya dapat memberi kekuatan tambahan kepada YAB Perdana Menteri.

Sempena mesyuarat perwakilan itu , PBRS mahu kerajaan BN mengambil serius untuk menaiktaraf hidup penduduk luar Bandar, pembinaan jalanraya, kemudahan klinik dan pemberian biasiswa terhadap pelajar BUmiputera KDM.

PBRS juga menyuarakan agar setiap projek yang dijanjikan BN wajib ditunai kerana ia memberi impak kepada wakil rakyat di sesuatu kawasan. Kerajaan juga diminta untuk mengenalpasti projek-projek yang dijanji dan harus dilaksana.

Dalam pada itu PBRS juga mencadangkan kerajaan agar satu peruntukan khas diperuntukkan dalam RMKKe-10 dan satu pasukan khas dibentuk untuk memfokus khas dan mengambil tindakan konkrit yang lebih menyeluruh untuk mengurang kemiskinan tegar di Sabah.

Mesyuarat perwakilan tahunan ke-14 ini menjadi cabaran kepada ahli-ahli PBRS dalam pendakian mereka ke puncak. Namun ahli-ahli PBRS yang setia, ikhlas dan tabah akan terus memberikan sokongan padu kepada BN Sabah dan Perdana Menteri khasnya.


No comments: