Thursday, July 1, 2010

PBRS Bela Iban, PBRS terus terima ahli baru

Kurup serahkan sumbangan kepada Kg.Limbawan berupa PA system, dan jersi yang diterima oleh PJKKKnya, Rosdi Jonatan.
PBRS terus terima keahlian baru, turut kelihatan Ellron dan Cornelius.

Keningau : Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) mengambil serius akan masalah yang dihadapi oleh masyarakat Iban di pedalaman dan tindakan serta kajian yang mendalam akan dibuat bagi memastikan kaum minoriti itu terjaga sebagai rakyat negara ini.
Presiden Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) Tan Sri Joseph Kurup berkata, beliau dimaklumkan oleh Ketua Penerangan Bahagian PBRS N.34 Liawan,Jani Badak bahawa terdapat suku kaum itu yang dinafikan untuk mendapat mykad terutamanya dikalangan generasi mereka. Masalah tersebut dikemukakan semasa mesyuarat bersama AJK Bahagian, Pemuda dan Wanita N.34 Liawan disini baru-baru ini.
Menurut Jani, adalah tidak wajar suku kaum Iban yang membentuk komuniti mereka terutamanya di Kg.Keningau , yang juga mengundi pada pilihan-pilihan raya , anak-anak mereka sukar untuk mendapat kad pengenalan (mykad).
Kurup yang juga Ahli Parlimen Pensiangan berkata, tindakan wajar akan dilakukan oleh parti itu untuk membela nasib komuniti tersebut. Termasuklah menyenaraikan masalah-masalah mereka melalui Bahagian PBRS Liawan yang diketuai oleh S.Cornelius Lasim, Dean M.Buringkut (Ketua Pemuda) dan Norfadillah Abdullah @ Carol Udang (Ketua Wanita).
Sempena Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Kampung Limbawan pada hari yang sama Kurup turut menerima borang keahlian baru sebanyak 315 termasuk 57 keahlian dari masyarakat Iban yang diserahkan oleh Rose Anak Phillip. Hadir sama Timbalan Presiden PBRS, Datuk Ellron Angin.
Kurup yang juga Timbalan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar berkata, beliau berkeyakinan tinggi kawasan pedalaman mendapat perhatian dalam pembangunan kerajaan Persekutuan selain galakan terhadap pelabur untuk berniaga di kawasan tersebut.

No comments: