Thursday, July 8, 2010

Pejabat Parlimen Pensiangan anjur Program Perkhidmatan Pendaftaran Sijil Lahir dan Kad Penggenalan di Mukim Nabawan

Keningau : Unit Khas Bergerak Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dengan kerjasama Pejabat Perhubungan Parlimen Pensiangan akan mengadakan Perkhidmatan Pendaftaran Bergerak Sijil Kelahiran dan Kad Pengenalan di Kampung Pohon Batu , Nabawan sabtu ini.

Pegawai Perhubungan Media Pejabat Perhubungan Parlimen Pensiangan , Rozie Jumat berkata, sebanyak 69 senarai pemohon telah didaftarkan sempena program tersebut, yang melibatkan permohonan dari perkampungan berdekatan.

Daya usaha mengadakan perkhidmatan seumpama itu adalah bertujuan membantu masyarakat di kawasan pedalaman , dan meringankan beban mereka yang terpaksa berulang alik ke pekan terdekat seperti Keningau.

“Dengan perkhidmatan terus dibawa ke perkampungan adalah lebih memudahkan kepada penduduk kampung yang bermasalah, selain pihak berkenan dapat bersemuka dengan Unit Khas Bergerak dan mengenalpasti masalah yang mereka hadapi,” kata Rozie.

Dalam usaha Pejabat Parlimen Pensiangan dan Ahli Parlimen Pensiangan iaitu, Tan Sri Joseph Kurup, Unit Pemimpin Kemajuan Rakyat N.38 Nabawan serta UPKR N.37 Sook, program seumpama ini diadakan secara berperingkat mengikut mukim. Sehingga kini Pejabat Perhubungan Parlimen Pensiangan telah menganjurkan perkhidmatan ini di Kg.Saliliran, Pensiangan, Kg.Dalit, Kg.Mansiat, Kg.Membulu di Daerah Kecil Sook.

“YB Ahli Parlimen Pensiangan mahu rakyat di kawasan ini memiliki dokumen yang lengkap agar mereka rasa selamat tinggal di tempat sendiri selain dapat merebut peluang-peluang yang disediakan oleh kerajaan,” kata Rozie yang juga merupakan EXco Wanita PBRS.

Dalam pada itu sempena program sehari sabtu ini , Pihak Biro Kebajikan Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) dan Mercy Malaysia akan mengadakan perkhidmatan pemeriksaan gigi dan mata.


No comments: