Saturday, May 8, 2010

Badan Bertindak Membantah Empangan Kaiduan jumpa MP Pensiangan

Nelson menyerahkan memondum kepada Kurup

Keningau : Kesungguhan Badan Bertindak Membantah Empangan Kaiduan di untuk meminta sokongan ahli-ahli politik dan pertubuhan yang lain membawa Nelson Raymond , dari Penampang kemudian mengambil perjalanan 80km ke sebuah perkampungan di Daerah Kecil Sook, dimana satu perayaan pesta Kaamatan peringkat Kampung Alab Lanas dan Alab Station diadakan. Dengan harapan dapat bertemu sendiri dengan Ahli Parlimen Pensiangan, yang juga Presiden Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) dan menyerahkan memorandum bantahan itu.

Nelson, salah seorang ahli Badan Bertindak Membantah Empangan Kaiduan itu menyerahkan sendiri memorandum tersebut, dalam usaha badan bertindak 9 buah kampung itu untuk meminta sokongan parti-parti politik bagi menyelamatkan perkampungan, ekosistem dan kehidupan flora dan fauna di ulu Papar dan Taman Banjaran Crocer. Kedua-dua kawasan ini terlibat dalam cadangan projek empangan Kaiduan yang terletak di Ulu Papar, Penampang.

Tan Sri Joseph Kurup yang juga Timbalan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar yang menerima memorandum itu berkata akan meneliti isi kandungan memorandum tersebut dan mengambil perhatian.

Sembilan buah kampung iaitu, Kg. Terian, Kg. Babagon Laut, Kg. Timpayasa , Kg. Tiku, Kg. Buayan , Kg. Pongobonon, Kg. Kalanggaan, Kg. Timpangoh dan Kg. Longkogunganmendakwa bakal mendapat kesan negatif daripada Projek Pembinaan Empangan Kaiduan.

Dalam pada itu sempena Perayaan Pesta Kaamatan Gabungan dua buah kampung itu Kurup , menyeru rakyat di kawasan tersebut untuk memperkasakan lagi kekuatan Barisan Nasional (BN). Di majlis itu Kurup turut menerima permohonan borang keahlian PBRS sebanyak 62 orang.

Turut hadir di majlis itu ialah Pembantu Menteri Pelancongan, kebudayaan dan Alam Sekitar yang juga Wakil Rakyat Sook , Datuk Ellron Angin.


No comments: