Monday, May 24, 2010

Projek loji Air Nabawan siap tahun 2011

Nabawan : Penduduk di daerah ini akan menerima bekalan air menjangkau 20 kilometer dari Sungai Mosopoh menjelang tahun 2011. Ini berikutan pelaksanaan Projek Loji Air Nabawan yang sedang giat dilakukan sejak December 2009. Projek itu akan memberi bekalan air sepenuhnya kepada sebanyak 7 buah kampong dalam jangkauan pembekalan tersebut.
Ahli Parlimen Pensiangan, Tan Sri Joseph Kurup berkata, projek Loji Air Nabawan itu akan memberi bekalan air kepada kampong seperti Kg.Pemuntarian, Kg.Takul, Kg.Malampoi, Kg.Saupi, Kg.Tatagas, Kg.Labung dan Kg.Mospoh.
Kurup yang juga merupakan Mantan Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, berkata, projek tersebut memakan belanja sebanyak RM24 juta, dan projek tersebut sedang berjalan dengan lancar.
“Projek seumpama ini sememangnya sangat penting kepada rakyat yang memerlukan bekalan air bersih, kampong-kampung ini adalah kampong yang jauh dari pekan Nabawan, dan kita berharap dengan adanya kemudahan ini akan memberi manfaat kepada penduduk di sekitarnya untuk mendapat air bersih,” kata Kurup.
Timbalan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar itu berkata demikian kepada media selepas menghadiri mesyuarat tindakan daerah disini.
Menurut Kurup, pihak beliau sentiasa berusaha mendapatkan projek-projek yang sangat diperlukan oleh rakyat, termasuklah projek bekalan air bersih atau paip gravity bagi memastikan rakyat memperolehi sumber air bersih khususnya di kawasan Pensiangan.

No comments: