Saturday, May 8, 2010

Berani sahut seruan kerajaan : Kurup







Keningau : Rakyat di kawasan luar Bandar harus berani mengambil bahagian atau mengambil peluang atas bantuan dan seruan yang disediakan oleh kerajaan . Ini kerana wakil rakyat dengan bantuan agensi-agensi kerajaan sentiasa memberi tunjuk ajar serta memberi khidmat nasihat untuk mereka yang benar-benar serius menyahut seruan kerajaan.

Timbalan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Tan Sri Joseph Kurup berkata, pelbagai peluang dibuka oleh kerajaan kepada golongan berpendapatan rendah khususnya di kawasan luar Bandar untuk mendapat pembiayaan modal. Dimana modal itu boleh digunakan untuk memajukan diri mereka dengan perniagaan , pembuatan, penternakan dan pertanian.

Kurup yang juga merupakan Ahli Parlimen Pensiangan berkata demikian di Majlis Pemimpin Bersama Rakyat sempena Perasmian Pusat Amanah Ikhtiar (AIM) Malaysia Sinar Kasih di Kampung Kuala Puntih disini. Turut hadir sama ialah Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar , Datuk Ellron Angin yang juga merupakan Wakil Rakyat Sook dan Pengurus AIM Cawangan Keningau, Zulkifli Ahmad.

Oleh itu kata Kurup rakyat yang berhadapan dengan masalah pembiayaan , mereka tidak perlu segan kerana terdapat banyak agensi yang boleh membantu seperti AIM , malahan pembayaran serta syarat juga adalah munasabah.

“Wakil rakyat beri tunjuk ajar terhadap peluang itu dan terserah kepada rakyat untuk meneroka atau ambil bahagian, sesiapa pun wakil rakyat sememangnya mahu melihat kemajuan rakyat di kawasannya,” ujar Kurup yang juga Presiden Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) .

Beliau turut memberi nasihat kepada peserta agar menggunakan pinjaman dengan bijaksana.

“Kebijakan dalam pengurusan pasti akan memberi keuntungan , dan ianya juga boleh digunakan untuk menambah modal ,” ujar Kurup.

Beliau juga memberi galakan kepada rakyat agar meniagakan tanah mereka dengan hasil-hasil pertanian atau penternakan, yang boleh memberi sumber pendapatan secara berpanjangan.

Sempena majlis itu juga ahl-ahli AIM membuat persembahan tarian tradisional suku kaum Lundayeh dan suling.

Sementara itu Pengerusi Pusat AIM Sinar Kasih, Mariam Sakai berkata , kebanyakan peserta AIM di pusat baru dibuka itu ialah terdiri dari golongan wanita yang tidak mempunyai pendapatan tetap.

Menurutnya, sebelum cawangan itu dibuka mereka hanya terdiri dari 5 orang peserta yang menumpang dengan pusat Kg.Membulu. Namun, berkat kejayaan peserta sebelum ini yang baik , maka berjaya menarik minat peserta dari kampung Kuala Puntih untuk menyertainya sehinggalah tertubuhnya sebuah pusat AIM di kampung itu.

“Kami amat bersemangat , dan kami mendapatkan pembiayaan AIM untuk membangunkan tanah dengan getah serta kelapa sawit, ada yang menanam jagung dan padi selain peruncitan dan ternakan,” kata Mariam.

No comments: