Saturday, May 8, 2010

Sertai Pertandingan Unduk Ngadau Daerah Kecil Sook

AJK Penganjur

Keningau : Pertandingan Unduk Ngadau sempena perayaan pesta Kaamatan Peringkat Daerah Kecil Sook akan diadakan pada 16 Mei ini. Sehubungan dengan itu pertandingan itu kini dibuka kepada gadis-gadis KazadanDusun Murut atau Sino dan mestilah warganegara.

Timbalan Pengerusi Penganjur Jawatan Kuasa Pertandingan Unduk Ngadau, Norhayati Hamzani berkata, peserta haruslah berumur 18 tahun ke atas pada 31 Mei dan masih bujang.

“Peserta juga harus telah menetap dalam kawasan pentadbiran Daerah Kecil Sook sekurang – kurangnya enam bulan,” kata Norhayati.

Menurutnya raptai dan taklimat akan diadakan pada 10 Mei 2010 (Isnin) ini di Dewan Masyarakat Sook bermula jam 9.00 pagi.

“Kami mengalu-alukan penyertaan penduduk di Daerah Kecil Sook untuk sama-sama meraikan pesta kaamatan dengan memperkenalkan kebudayaan kita kepada pengunjung,” kata Norhayati.

Menurutnya undang - undang terbaru dari Pusat Jawatan Kuasa Pengajur Unduk Ngadau telah memaklumkan bahawa gadis-gadis Muslim Bumiptera ( ibu atau bapa ialah dari KDM) juga kini layak untuk menyertai pertandingan tersebut.

" Oleh itu bagi pihak jawatankuasa Penganjur kami alu-alukan penyertaan mana-mana gadis Bumiputera yang terdiri dari Bukan Islam dan Islam untuk serta pertandingan ini," kata Norhayati.

Borang-borang penyertaan boleh didapatkan di Pejabat Daerah Kecil Sook dan di Pejabat Perhubungan Parlimen Pensiangan. Maklumat lanjut bolehlah menghubungi Hilda - 087 365911/912, Noranizah 0168361317, Rozie – 013 8775311 dan Jaulah 019 5806526.

No comments: