Saturday, May 8, 2010

Berani teroka bidang pertanian baru : Vincent

Vincent disambut Pemaju Mukim Lanas, Ismail Amit

Keningau : Masyarakat Kadazandusun dan Murut (KDM) dinasihatkan untuk terus mempertingkatkan kemahiran dan berani meneroka bidang pertanian yang baru. Ini kerana KDM mempunyai pengalaman dalam bidang (pertanian) tersebut yang telah mereka warisi turun temurun.

Ketua Pegawai Perhubungan Parlimen Pensiangan, Vincent Lee berkata telah menjadi tradisi bagi KDM bahawa mereka mahir dan berpengalaman dalam pertanian, namun mereka harus berani meneroka sesuatu yang baru seperti penanaman halia, getah dan sebagainya sesuai dengan keupayaan mereka.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan Kounsikaan Runat Kinokotuan Toun 2010 Kg.Mansiat , Daerah Kecil Sook mewakili Ahli Parlimen Pensiangan, Tan Sri Joseph Kurup,

Dalam keghairahan untuk membangun tanah untuk pertanian, rakyat juga diingatkan agar berhati-hati memilih rakan kongsi , kerana kecuaian mereka boleh menyebabkan rakyat kerugian.

Vincent yang juga Ketua Pemuda EXCO Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) berkata, banyak masalah seperti itu berlaku di kawasan lain , dimana penipuan berlaku kerana tidak mempunyai surat perjanjian yang kukuh.

"Kita di Daerah Kecil Sook menggalakkan rakyat membangunkan tanah mereka bersama dengan Lembaga Kemajuan Tanah Negeri Sabah (LKTNS) ," kata Vincent.

Mengenai Pesta Kaamatan , Vincent berkata, perayaan kaamatan pada tahun ini diraikan sederhana kerana hasil tani yang kurang memuaskan disebabkan oleh masalah kemarau.

"Pada hari kaamatan inilah juga kita menilai sejauh mana penghasilan kita di masa lalu dan azam untuk akan datang," kata Vincent.

Turut hadir , EXCO Wanita dan Pemuda PBRS serta Pemaju Mukim Lanas , Ismail Amit

No comments: