Saturday, May 8, 2010

PBRS sokong hukuman mati sebabkan kematian dan penderaan bayi

Kurup dan Ellron melihat pameran hasil kraftangan dari Mukim Ansip.

Keningau : Masyarakat Kadazandusun dan Murut (KDM) harus terus memperkasakan kekuatan adat dan budaya , kerana ia telah menjadi identiti yang mengangkat bangsa ini sebagai antara bangsa yang peramah dan berbudi bahasa.
Timbalan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Tan Sri Joseph Kurup berkata keruntuhan moral di kalangan generasi masa kini seperti kes pembuangan bayi sehingga menyebabkan kematian adalah melanggar adat dan budaya serta tidak masuk akal.
Kurup yang juga Presiden Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS) berkata , beliau menyokong hukuman mati dikenakan kepada pelaku pembuangan dan penderaan bayi sehingga menyebabkan kematian.
Kurup berkata demikian di Majlis Perasmian Pesta Kaamatan Gabungan Peringkat Mukim Trans Pagalan dan Mukim Ansip di Dewan Tan Sri Joseph Kurup, Kg.Linsudan disini.
“Orang dewasa sepatutnya memberi perlindungan kepada kanak-kanak yang tidak berdosa. Tapi apa yang kita lihat ialah bayi yang ditemui dalam keadaan yang menyayatkan hati , dibuang seperti sampah, “ kata Kurup yang juga Ahli Parlimen Pensiangan.
Kata Kurup, kemungkinan pengaruh media dan dadah antara penyebab utama keruntuhan sosial di kalangan generasi masakini.
Justeru itu kata Kurup, generasi muda KDM harus terus mempertahankan adat dan budaya mereka.
Dalam pada itu Pengerusi Penganjur Pesta Kaamatan Gabungan Mukim Trans Pagalan dan Mukim Ansip, Rayner F.Udong berkata, satu kempen kesedaran penggunaan bahasa ibunda akan diadakan di kawasan itu.
“Kempen ini bertujuan untuk menggalakkan ibubapa untuk menerapkan bahasa ibunda di kalangan generasi baru untuk bertutur dalam bahasa mereka,” kata Rayner yang juga Naib Presiden KDCA.

No comments: